Haberler

CEJA makalesi, Sayı 4, Şubat 2014

CEJA'nın (Avrupa Genç Çiftçiler Konseyi) bu ayki makalesinde Massey Ferguson, gıda tedarik zinciri ve bunun çiftçiler ile tüketiciler üzerindeki etkisi hakkında CEJA Başkanı Matteo Bartolini ile konuşuyor.

MF: Gıda tedarik zincirinin niteliği çiftçileri nasıl etkiliyor?
MB: Özellikle Avrupa'da Gıda tedarik zincirinin tarımdaki önemi büyüktür. Son birkaç on yılda gıda zincirlerinin uzaması ve işleyiciler ve perakendecilerin talep ettikleri gereksinimler, çiftçilerin pazarlık gücünde önemli bir düşüşe neden oldu. Bunun örneklerinden biri, eminim hepiniz duymuşsunuzdur, sütte yaşanıyor. Bu durum Avrupa Birliği'ndeki (AB) birçok çiftçiyi fiyat belirleyen konumundan çıkarıp fiyatı kabul eden konumuna indirgedi. Bu model nedeniyle en çok kaybı yaşayanlar, gıda tedarik zincirinin her iki ucunda yer alanlar - bir uçta üreticiler ve diğer uçta tüketiciler; en güçlü konumda olan ortadaki adam, karın büyük bölümünü alıyor. Tarım sektörünün genç insanlara cazip gelmeye devam edebilmesi için bunun değişmesi gerekiyor.

MF: Yakın zamanda bir değişiklik meydana gelmesini öngörüyor musunuz?
MB: Doğrudan satış, Avrupa'nın bazı bölgelerinde hem üreticilere hem de tüketicilere fayda sağlayan ve giderek popüler hale gelen yeni bir tedarik modeli. Doğrudan satış, gıda tedarik zincirini en fazla kısaltabileceğiniz durum; çiftçiler, kendi çiftlik dükkanları aracılığıyla veya çiftlikten alma, teslimat ya da yerel pazarlar yoluyla ürünlerini doğrudan tüketicilere kendileri satıyor. Bu durum, çiftçiler için önemli bir katma değer sağlıyor. Daha önceden kendilerine fiyatları dayatan ve kârı kendilerine saklayan çok sayıdaki ortadaki adamı devreden çıkarıyor. Ayrıca kendi yaratma, pazarlama ve satış faaliyetlerini kendileri yaparak çiftçiler, ürünlerinin kârlılığını artırıyorlar.

MF: Doğrudan satışın tüketiciler açısından faydası ne?
MB: Doğrudan satış, tüketicilere de en az bu kadar fayda sağlıyor. Ürün hakkında, özellikle de ürünün izlenebilirliği hakkında doğru bilgiyi garanti ediyor ve üretici ile doğrudan temas olanağı veriyor. Tüketici de muhtemelen çok uygun bir fiyata en taze ürünü almaktan memnuniyet duyuyordur.

Bu tür doğrudan satışın bir bütün olarak toplum ve çiftçilik açısından da faydaları var. Çiftçilik ve yerel mahsul hakkında bilgiyi artırıyor, çiftçi pazarlarının ve çiftçi dükkanlarının elde ettiği faydaları destekliyor ve daha yüksek kalitede taze çiftlik ürünü üretilmesini sağlıyor. Çiftçiyi tüketiciye yaklaştırmak, her iki tarafı da diğer tarafın isteklerine ve ihtiyaçlarına karşı daha hassas hale getiriyor ve ayrıca yerel ve bölgesel spesyalitelerden ve üretimden duyulan gururu artırıyor.

MF: Genç çiftçilerin oynadığı rol ne?
MB: Elbette mümkün olan yerlerde doğrudan satış, her yaştan çiftçi için harika bir fırsat sunuyor. Ancak bu alanda özellikle genç çiftçilerin yenilikçi olduğu görülüyor. Bunun nedeni muhtemelen birçoğunun pazarlama veya işletme ile ilgili okullarda okumaları ve kendilerinden bekleneni anlamaları. Ayrıca, özellikle sosyal medya bakımından, müşterileri ile doğrudan konuşmak için yenilikçi iletişim araçlarını kullanma kabiliyetine sahipler. Sosyal medya araçları kendi ürünlerinizi pazarlamak için harika olabilir ancak aynı zamanda tüketiciyi çiftçiye yaklaştırmak ve yerel ürünlerin, doğrudan satışın ve çiftçi pazarlarının avantajları hakkında daha fazla bilgi yaymak için de harika bir yol. Bunların tümü, bunları mükemmel şekilde kullanabilen genç nesil çiftçilerin emrinde. Ben de Umbria'daki mantar çiftliğimde bu araçların pek çoğunu kullanıyorum.

MF: Üreticileri ve tüketicileri yaklaştırmak ne kadar önemli?
MB: Sektörün finansal açıdan genç insanlara cazip gelmesini sağlamak için kritik bir öneme sahip olduğunu düşünüyorum ancak aynı zamanda CEJA'nın Brüksel'den bildirdiği sorunlar hakkında farkındalık oluşturmaya da yardımcı oluyor. Buna yaşlanan çiftçi nüfusu ve, kamu malları ve toplumun geri kalanına sağladıkları katma değer nedeniyle, Avrupa çiftçilerini destekleme ihtiyacı gibi konular dahil.

MF: Bu sorunları vurgulamak için ne yapılabilir?
MB: CEJA, son birkaç yılda bu konuların birçoğu ile ilgili olarak, özellikle de Future Food Farmers gibi iletişim kampanyalarıyla mükemmel bir iş çıkardı. Ancak, ister çiftçi pazarında isterse Twitter veya Facebook'ta olsun, bir çiftçi ile bir tüketici arasındaki doğrudan sohbetin yerini hiç bir şey tutmaz. Üreticilerin pazarlık gücünü ve tüketicilerin elde ettiği faydayı artırmak için AB'de gıda tedarik zincirlerinin kısaltılmasını kolaylaştırmaya yönelik politika çerçevesini biçimlendirmenin zamanı geldi. Avrupa Komisyonu bu açıdan bazı ilerlemeler kaydetti ve genç çiftçiler olarak bizler, böyle bir inisiyatifin peşinde olmaya hevesliyiz. Avrupa'da yüksek kalitede, çeşitli ve güvenli gıda üretiminin avantajları ve çiftçilerin sıkı çalışmalarının karşılığında kamuoyu desteğini neden hakkettikleri konusunda iletişimi geliştirmemiz çok büyük önem taşıyor.

Matteo Bartolini veya CEJA ile iletişime geçmek isterseniz, allusers@ceja.eu

adresine e-posta gönderin.